70 éve dőlt romba a Közlekedési Múzeum
BOMBATALÁLAT
70 éve bombázták le a Közlekedési Múzeumot. A látogatók csak 22 évvel később látogathatták újra a kiállításokat, most pedig új tárlat emlékeztet a szomorú eseményekre.
Magyar Múzeumok Online |
2014-09-17 16:09 |
A Városligetet 70 éve, 1944. július 2-án délelőtt érte az első komoly légicsapás a 2. világháborúban. Pest már ízelítőt kapott április 3-án a szövetséges légierő pusztító erejéből, akkor a ferencvárosi és a józsefvárosi pályaudvar mellett több polgári célpont is találatot kapott, de a Liget egyelőre élte tovább megszokott életét. 1944 őszére Budapest lakossága kényszerűen megtanult együtt élni a zavarórepülésekkel és a bombázásokkal. Szeptemberben egymás után 10 alkalommal érte súlyos légitámadás a fővárost, szeptember 14-én kapott találatot az Iparcsarnok, az állatkerti pálmaház, majd a Közlekedési Múzeum - olvashatjuk az ujjealigetben.blog.hu oldalon.
A Közlekedési Múzeum bombázása
A második világháború során a Közlekedési Múzeum a Budapestet ért bombatámadások kezdetekor, 1942-ben zárta be kapuit.
1944. április 6-án a városligeti Iparcsarnokban állomásozó katonai alakulat parancsnokát kérték, hogy katonai őrséggel felügyeljenek a múzeumra, amíg saját őrséget nem állítanak.
1944. július 2-án érte az első bombatalálat a múzeumot. Fél 11-kor egy 500 kg-os bomba hullott a hosszcsarnokra és 80 m2-es lyukat szakított a tetőzeten. Főként a hajózási kiállítás sérült meg, a modellek, a fiumei dokk. A második támadás szeptember 17-én történt, még súlyosabb károkat okozott, elsősorban a Hermina úti részeken. A lerombolt múzeumban fosztogattak, tüzet raktak és romboltak. A döbbenetes háborús pusztítás mérlege: az egykor oly gazdag vasúti gyűjtemény (benne a világhírű, egyedi 1:5 arányú modellgyűjtemény) mintegy 75%-a elpusztult, a hajózási gyűjtemény, néhány eredeti tárgy kivételével, teljesen megsemmisült, a légiközlekedési gyűjteményből is csak 3 eredeti repülőgép maradt meg kisebb-nagyobb sérülésekkel, továbbá a motor és légcsavar-gyűjtemény nagyobb része. A múzeum épülete is mintegy 30%-os kárt szenvedett, így eredeti formájában többé nem volt helyreállítható. A kár akkori értéke körülbelül 8-10 millió pengőt tett ki.
A háború után csak arra volt erő és pénz, hogy a romokat eltakarítsák. 1946-ban kijavították a tetőt, hogy a kiállítási tárgyak további rongálódását megakadályozzák. 1959-ben a Közlekedéstudományi Egyesület és a Közlekedési Múzeum a félig romos épületben megrendezte "A Közlekedési Múzeumért" című kiállítást, ami után, ha lassan is, de beindult az építkezés. A változatlanul 3000 m2 alapterületen újjáépített múzeum megnyitására végül több mint húsz évvel a háború befejezése után, 1966. április 2-án került sor.
A szomorú évforduló alkalmából 2014. szeptember 19-én 11 órakor Légiveszély, Közlekedési Múzeum! címen kiállítás nyílik a Közlekedési Múzeumban. A kiállításon fotókon mutatják be a múzeum háború előtti kiállítását, a háború okozta pusztítást, valamint az újjáépítést és az 1966-os újranyitást.
A tárlaton nemcsak e különleges dokumentumok, fotók elevenítik fel a pusztítást, hanem olyan tárgyak, amelyek máig magukon viselik a helyrehozhatatlan károk nyomait, így látható lesz több sérült vasúti kocsi modell, a kiállított és teljesen elpusztult repülőgépekből megmaradt alkatrészek.
Fotó: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum