Hogyan kerül XVI. Lajos portréja a Bastille börtöncellájának falára?

RELIKVIA

A történet sokkal inkább egy szemfüles építési vállalkozóról szól, aki, miután megbízzák a Bastille lebontásával,üzletet szimatol, és a bontott anyagból az épület miniatűr mását kezdi el munkásaival kifaragtatni.

Marsó Paula 2014-09-09 08:45
Cikk küldése e-mail:

A bretagne-i finiszter fővárosa, Quimper semmiben nem hasonlít a világ végi helyekre. Álmos kisváros, mely esős unalomban ázik. Hogy miért hívják ténylegesen világ végének Finistère-t ? Talán, mert évszázadokon át empirikusan semmi nem jelezte, hogy a végtelen óceán hatalmát megtöri valahol egy másik földrész. Quimper városában egy gazdag gyűjteményű helytörténeti múzeum és egy szépművészeti múzeum is található. Az elsőben, a Musée Départemental Breton-ban lehet megtekinteni a város történelméhez és kultúrájához kapcsolódó tárgyakat, relikviákat. Itt akadtam rá egy XVI. Lajost (1774-1792) ábrázoló különös eredetű kőtáblára. Vajon ki készítette ezt az „alkotást”, és hogy került egy zárka freskója a quemperi múzeumba?

A történet eredete alighanem a Bastille „ostromához” nyúlik vissza. A Bastille ostroma, mint ismeretes, nem a „zsarnokság fellegvára” ellen irányult. A párizsi felkelők biztonsági okokból a már korábban az erőd masszív falai mögé szállított lőporkészletet akarták megszerezni.  A „garázdaság” azonban 1789. július 14-én kaotikus és véres összecsapássá fajult. Egy ifjú titán, Pierre-François Palloy, egy párizsi borkereskedő fia, mérnök és építési vállalkozó maga is ott volt az ütközetben. Mindössze harmincnégy éves, amikor a Bastille szakszerű bontásának parancsát néhány nappal az ostrom után kiadják. Egy ilyen tendert csak komoly logisztikai és mérnöki referenciával bíró vállalkozó szerezhet meg, és Palloy minden követ megmozgat, hogy elnyerje a munkát. Ezer munkást, és néhány szakembert fogad a bontási munkálatra. Munkásait nehéz irányítani, mivel sokan közülük a tömegesen érkező bámészkodókkal vannak elfoglalva, mások az építési törmelékből kínálnak eladásra ezt-azt. Az épület java a párizsi Concorde híd építőanyaga lesz majd, sok követ más vállalkozók vesznek meg. A bontott anyag iránti nagyarányú érdeklődés szikrát gyújt az építési vállalkozó fejében. Üzletet szimatol a relikviatermelésben; legelképesztőbb ötlete, hogy a bontott anyagból faragják ki az épület miniatűrjét ipari mennyiségben. Ezeket a csecsebecséket mellékesen párizsi kerületek elöljáróságainak, és az újonnan megalapított megyeszékhelyeknek is elküldi, lévén hogy exportálni kívánja a köztársaság eszményét. A Bastille valóban a királyi despotizmust jelentette, hiszen egy egyszerű elfogatólevéllel bárkit azonnal be lehetett zárni, törvényes ítélet nélkül. Nem is annyira az épület, inkább maga az elfogatólevél – „lettre de cachet”– volt a zsarnokság szimbóluma. Ilyen elfogatólevél miatt bújkált hosszú éveken át Rousseau, s raboskodott a Bastille-ban Voltaire. De lakott ott sok más notabilitás, például a Nyakék-per kapcsán elhíresült Cagliostro gróf, és a királynő barátja, a megvezetett Rohan bíboros is (A szálak egy profi szélhámosnőhöz vezetnek, aki rengeteg pénzt csalt ki egy ékszerre a királynő nevében).

 De térjünk vissza a király portréjához. XVI. Lajos karikatúra-szerű profilját valószínűleg Palloy emberi készíthették a nagy kultusz-értékesítési lázban. A király itt ünnepi öltözékében van, fejtartása derűt sugároz. Amikor a táblakészítő kisüzem beindult, XVI. Lajos még nem a szökésben lévő, és legfőképpen nem a börtönben raboskodó, trónfosztott uralkodó. A forradalmi események még épp csak elindulnak, s nem jelzi előre semmi a véres terror hamarosan bekövetkező időszakát. „Ex unitate libertas” hirdeti a táblakép az új Franciaország mottóját. 1789-ben XVI. Lajos, ha bizakodóan nem is, de derűsen nézhetett a világra. A forradalom csak néhány évvel később 1791 őszén kezdett radikalizálódni, s a király pere 1792 telén vette kezdetét. Ahogyan a király által kiadott lettre de cachet tisztán önkényuralmi intézmény volt, a Konvent pere, és a király lefejezése is mellőzött minden jogi ceremóniát. A forradalmi politizálásban a jog csak akadályt jelentett, retorikai szóvirág volt élet és halál kérdése. A kőtáblát tehát Palloy küldhette Quimperbe, a frissen alakult megyeszékhelyre, 1790-ben. Alighanem az ifjú vállalkozó volt az első, aki a forradalomból meggazdagodott, s ez igazolni látszik azt a feltételezést, hogy a forradalmat nem az agyongyötört és éhező tömegek robbantották ki, hanem az a nagyon is öntudatos és meggazdagodott felsőpolgári réteg, amely saját felemelkedésének ütemét kívánta gyorsítani.

A meleggel dacoló napimádók

MAKETT

A képen a Kikapcsolódás című makett alkalomhoz illő részlete látható. A makett 2006-ban, a műanyag című kiállításhoz készült. Lássuk hogyan és miért?

2014. július 07. Frazon Zsófia

Halottak birodalma

TÁRGY

A halál az egyiptomiak számára a földi élet és az újjászületés közötti átmenet egyik állomása volt. Túlvilághitük szerint a halott isteni tulajdonságokkal rendelkező lényként születik újjá, és bebocsátást...

2014. július 07. Dr. Liptay Éva

Play Escape

KÖZTÉRI TÁRGY

Vannak olyan tárgyak, amelyekkel együtt élünk, vizuális környezetünk részét képezik, bár nehezen tudnánk meghatározni rendeltetésüket, egykori jelentőségüket. Benkő Bori köztéri alkotását vesszük most...

2014. június 06. Marsó Paula
 
Az Erimtan Múzeum Ankarában
 
Baselitz. Újrajátszott múlt
    Muzeumok.hu Rss betöltése...